Suomalaiset ostavat nyt useammin vastuullisesti kotimaista

Koronavirus on ajanut monet suomalaiset yritykset tiukoille. Nyt jos koskaan kannattaa valita kotimaisia tuotteita ja palveluita, jotta työpaikat säilyvät ja turvaamme kotimaisen tuotannon myös jatkossa.

Elokuussa toteutetun tutkimuksen mukaan sen lisäksi, että suomalaiset haluavat suosia suomalaisia työllistäviä tuotteita ja palveluita sekä tukea paikallisyrityksiä, kotimaisuudesta ja valmistusmaasta kertovan tiedon etsiminen on yleistynyt.

”Työllistävyyden merkitys on kasvanut viime vuosina, ja on nyt voimistunut. Lisäksi se alkaa näkyä myös myyntidatassa, eli asenteet ovat siirtyneet käytännön tasolle”, sanoo Suomalaisen Työn liiton tutkimuspäällikkö Jokke Eljala Kauppalehden jutussa.

Jokainen voi auttaa työpaikkojen pitämisessä Suomessa

Suomalaisen Työn liiton keväisten laskelmien mukaan jokaisen käyttäessä 10 euroa lisää kuussa kotimaisiin tuotteisiin ja palveluihin, saadaan pidettyä 10 000 suomalaista töissä. Tämä on todellinen vastuullisuusteko jokaiselta meiltä, jolla on siihen mahdollisuus.

Koronakriisin vaikutuksesta on edelleen moni työpaikka ja työntekijän toimeentulo vaarassa. Tuotteita voi usein ostaa paitsi kaupassa myös verkossa, joten osto on helppoa. Jos lopetat tupakoinnin, mieti kannattaako valita kotimainen ja nikotiiniton tuote, vai kansainvälisen jättiyrityksen tuottama nikotiinivalmiste. Pienilläkin valinnoilla on valtava merkitys, jokainen meistä voi tehdä vastuullisuusteon suomalaisen työn puolesta.

Julkisella sektorilla oma vastuunsa

Julkisen sektorin ostajilla on oma vastuunsa siinä, että hankintoja jatketaan ja mahdollisuuksien mukaan myös aikaistetaan. Pitäisi käyttää hankintalain sallimia keinoja ostaa työllistäviltä, kotimaisilta yrityksiltä. Osa kunnista tarjoaa tälläkin hetkellä tupakoiville asukkailleen ulkomaisten suuryritysten globaaleja tuotteita tupakoinninvieroitukseen. Ehkäpä tässä olisi paikka miettiä myös kotimaista vaihtoehtoa.

”Entäpä jos kunta päättäisikin esimerkiksi tukea työntekijöidensä tupakoinninlopetusta ja tarjoaisi kaikille tupakoiville kotimaisen Avainlippu-tuotteen avuksi, eikö tämä olisikin vastuullisuusteko parhaimmasta päästä?”, kysyy Biohit Oyj:n toimitusjohtaja Semi Korpela.

Suomalaiset haluavat kotimaisten tuotteiden käyttöä

Valtaosa suomalaisista haluaa, että koronaepidemian aikana ostetaan suomalaisia työllistäviä tuotteita ja palveluita, selviää 15.9. julkistetusta Suomalaisen Työn Liiton, Ruokatieto-yhdistys ry:n ja Kauppapuutarhaliitto ry:n Taloustutkimuksella teettämästä tutkimuksesta.

Kolmannes vastaajista (31 prosenttia) kertoi etsivänsä aiempaa enemmän tietoa ostamiensa tuotteiden kotimaisuudesta ja valmistusmaasta. Kehitys korostui naisten osalta.

Noin kolmannes sanoo koronaepidemian muuttaneen heidän suhtautumistaan tuotteiden ja palveluiden alkuperään.

”Suomalaisten raaka-aineiden suosiminen elintarvikkeissa ja Suomessa valmistettujen tuotteiden suosiminen käyttötavaroissa näyttää liittyvän myös vastuullisuuteen, joka on ollut vahvistuva trendi”, Eljala sanoo.

Acetium® imeskelytabletti on Suomessa Biohit Oyj:n kehittämä ja valmistama nikotiiniton tupakanvieroitusvalmiste.

Acetium® imeskelytablettia käytetään tupakoinnin yhteydessä imeskelytablettina. Teho perustuu luonnollisen L-kysteiini-aminohapon kykyyn sitoa tupakansavusta sylkeen liukenevaa, syövälle altistavaa asetaldehydiä. Usein jo noin 2-3 kuukauden kuluessa tupakan maku suussa muuttuu niin, että tupakointi ei tunnu enää miellyttävältä ja on siten helpompi lopettaa.